Med bara två månader kvar på detta år, vad passar bättre än en trendspaning för 2023!
Vi listar fem marknadsföringstrender för 2023, som företag och varumärken med fokus på B2B kommer lägga ett extra krut på.
1. Video i kort format kommer att prioriteras
Korta videor började ta fart i början av 2020, och än ser vi inga tecken på att det saktas ner.
Då var TikTok det bästa stället att gå till för korta videoklipp, men idag konkurrerar även Instagram Reels och YouTube Shorts om användarnas uppmärksamhet.
Detta är positiva nyheter för varumärken och företag, eftersom videotrenden i kort form erbjöd den näst högsta ROI för marknadsförare 2021, strax bakom influencermarknadsföring.
Varför nu? Jo, för att korta videoklipp har blivit en sådan nyckelfunktion i sociala medier idag. Och enligt uppgifter tar sociala medier ledningen i marknadsföringsinvesteringar för företag.
2. Influencermarknadsföring kommer fortsätta vara på topp
Jag tror att de flesta inom marknadsföring har insett kraften i influencermarknadsföring.
Det är faktiskt den tredje högsta trenden marknadsförare planerar att prioritera, bakom kort videoinnehåll och inbound marketing. Detta beror till stor del på den enorma avkastningen det ger.
Det som kan komma att förändras är dock vilken typ av influencer man använder sig av. Tidigare har varumärken fokuserat på att endast arbeta med de största och mest populära influencerna. Men viss data tyder på att mikroinfluencers, alltså influensers med mindre än 100.000 följare, kan vara mer effektiva. Oavsett, kan vi i alla fall vara överens om att influencermarknadsföring är här för att stanna.
3. Ljudinnehåll kommer att ta större plats
Vi kan ju tydligt se att video är ledande när det kommer till innehållsmarknadsföring. Men! Ljudinnehåll kryper dock långsamt fram i mixen. Enligt en undersökning använder endast 19,1 % av marknadsförare podcaster eller annat ljudinnehåll i sin marknadsföring.
Vad man har sett är dock att av de som använder det, tycker 37,4 % att det är en av deras mest effektiva trender. Även om adoptionen till synes var låg 2021, tyder uppgifterna på att fler marknadsförare kommer att lägga till ljudinnehåll till sina marknadsföringsinsatser under det nya året.
4. Socialt ansvar kommer att bli viktigare
Nu mer än någonsin vill och förväntar sig konsumenter att varumärken ska vara mer transparenta och ta ställning på sociala medier. Faktum är att en undersökning från 2020 visade att många konsumenter ser just förtroende som en ledande faktor i sina köpbeslut.
Om man ser till de senaste två åren, särskilt i höjden av covid-19-krisen och krav på social rättvisa, har konsumenter börjat hålla varumärken mer ansvariga. År 2023 kommer allt fler varumärken att möta denna efterfrågan.
5. Företag kommer fortsätta med inbound marketing-strategier
Inbound marketing handlar om att möta konsumenterna där de är. Istället för marknadsföringsinsatser som driver ut meddelanden till konsumenterna, fokuserar inbound marketing på att locka dem till dig. Bakom kort videoformat är inbound marketing den stora trenden som marknadsförare kommer att investera i nästa år.
Detta görs genom att följa modellen “Attract, Delight, Engage” som utnyttjar innehållsmarknadsföring, SEO, marknadsföringsautomation, sociala medier och mer för att vårda konsumenter i varje skede av köpresan.