Ger du äntligen TikTok en chans? Om du är ny på appen finns det några misstag som du gärna bör undvika.
1. Du deltar inte i trender
Trendiga ljud och utmaningar är i stort sett vad Tiktok består av. Man kan nästan se TikTok som den ofiltrerade vännen till Instagram. Ska du lyckas på plattformen är det dags att delta i trenderna som cirkulerar. Det kan vara trendande musik, utmaningar, danser, dubbningar av olika ljudklipp. Med det sagt, ska du inte delta i något som kan skada din kredibilitet. Se alltid till att allt du gör på sociala medier går i linje med ditt varumärke.
2. Du tittar inte på TikTok-filmer
Det är väldigt svårt att lyckas på en plattform du inte förstår dig på. Just TikTok har en väldigt speciell energi som du behöver ta in innan du kastar dig in i utrymmet.
När du fått en känsla av vad som är funkar på plattformen kan du börja leka med ditt egna innehåll – experimentera med ämnen och stilar för att se vad din målgrupp svarar bäst på.
Arbetet slutar dock inte där. Du bör alltid scrolla på TikTok så länge du är på plattformen.
Då får du:
- Inspiration till framtida videor.
- Upplysning om senaste trenderna.
- Insikter från konkurrenter.
3. Du får inte fram ditt budskap fort nog
Det finns inget värre än att titta på en video och vänta på slutklämmen, som aldrig kommer. På TikTok kan din video vara upp till 3 minuter, men du har endast några sekunder på dig att väcka tittarnas intresse.
Här är några tips på hur du maximerar dina videor:
- Börja prata direkt – De första sekunderna är viktigast. Tittarna kommer lämna om det inte händer någonting direkt.
- Ha en engagerande caption – Detta kommer ge dina tittare en tydlig bild av vad din video handlar om och vad de kan få ut av det.
- Använd ljud som trendar – Om ett ljud blir viralt behöver du inte arbeta lika hårt för att behålla din publiks uppmärksamhet. De vet redan vad de kan förvänta sig och förutser vad din poäng är.
4. Du laddar upp filmer i liggande format
Samma som Instagram, så är det vertikalt format som gäller på TikTok.
Det betyder att dina videor ska vara 1080 x 1920 pixlar för att visas korrekt. Om din video är liggande, kommer dess storlek att minskas och kantas av tjocka, svarta linjer som inte är speciellt estetiskt tilltalande.
Detta skadar inte bara kvaliteten på din video utan också hur tittarna uppfattar den.
5. Du ignorerar kommentarsfältet
Sociala medier handlar om att bygga gemenskap, och TikTok är inget undantag.
Ditt kommentarsfält är för närvarande ett av de enda sätten att engagera din publik, eftersom plattformen är rätt begränsad när det kommer till gemenskapsbyggande funktioner.
Som ett resultat är kommentarsfältet där din publik sannolikt kommer att ställa frågor, dela sina tankar om dina videor och tagga sina vänner. Ta chansen att få kontakt med dem, starta konversationer och uppmuntra dem att vidta önskad åtgärd.
6. Du använder ett företagskonto
Hade det varit vilken annan social medie-plattform som helst, så hade ett företagskonto varit ett plus. Men på Tiktok kan ett företagskonto ha negativa konsekvenser, speciellt för småföretagare.
Varför? Jo, med ett företagskonto får du inte samma tillgång till musik och ljudklipp, som är viktiga för att ditt konto ska växa. Att inte kunna använda dessa trendiga ljud blir en stor vägspärr för ditt konto att lyckas på plattformen.
Därför är det en god idé för små företag att fokusera på att bygga och testa på ett personligt konto innan de går över till ett företagskonto.
7. Ditt innehåll är otillgängligt
Flera studier visar på att de flesta mobiltittare tittar på videor utan ljud. Har du då inte text i din video kommer en viktig del av berättelsen att fattas.
Det viktigaste skälet till att ha content är dock att göra det tillgängligt för alla användare, inklusive de som är döva eller hörselskadade.
Att placera bildtexter är ett enkelt men effektivt sätt att säkerställa att du inte bara ökar tittarsiffrorna, utan också säkerställer inkludering för alla.
8. Du säljer för mycket och delar med dig för lite
Detta kan vara ett tecken på att du tar dig själv på för stort allvar, på en plattform som är känd för att vara oseriös. Eller snarare att inte förstår plattformen du befinner dig på.
Oavsett orsak, är det osannolikt att du kommer att locka en publik på TikTok om du lägger ut försäljningstungt innehåll. Denna publik är känd för att vilja ha relaterbart innehåll som tilltalar dem och deras vardagsliv.
Även om en och annan marknadsföring definitivt är välkommen, är det inte den bästa strategin att göra det till kärnan i ditt innehåll. Vänd dig istället till att skapa innehåll som framhäver livsstilen för din målgrupp.
Låt dig inspireras av deras utmaningar och interaktioner. Använd sedan det för att mata din kreativitet. Du kommer att upptäcka att ditt innehåll kommer att vara mer anpassat till din publik och det kommer sannolikt att prestera bättre.
9. Du postar sporadiskt
Det har sagts förr, och vi säger det igen. För att bygga ditt varumärke på vilken social plattform som helst, måste du följa ett konsekvent publiceringsschema.
Detta är viktigt av flera olika skäl:
- När tittarna landar på din profil kan de utforska ditt innehåll och ha en tydlig uppfattning om vad ditt varumärke handlar om.
- Ju mer du postar, desto mer insikter kan du få från dina tittare.
- Ett regelbundet publiceringsschema kan bygga upp en stark följarbas, eftersom de vet vad de kan förvänta sig av dig och vilken typ av innehåll du kommer att dela.
I was very pleased to uncover this web site. I want to to thank you for your time due to this fantastic read!! I definitely appreciated every bit of it and I have you bookmarked to look at new things on your website.